Utopia
en fals: reflexions sobre l’exposició “La utopia és possible”
Envoltada durant els últims mesos pels
“Episodis crítics” de la col·lecció MACBA, l’exposició sobre el congrés del
ICSID (International Council
of Societies of Industrial Design) a Eivissa l’any 1971 demostra, en contra de
la seva suposada voluntat, un esperit contrari.a En lloc d’obrir un debat sobre
possibles dissonàncies en el disseny espanyol d’aquell moment, i
contextualitzar-les dintre de l'entorn internacional, tanca en fals la història
de la disciplina i amaga possibles relectures crítiques. Així, aconsegueix el
contrari del que pretén fer el museu amb la seva programació d’art
contemporani.
“La utopia és possible” (s’acaba el 6 de
gener) falseja el congrés i el seu estatus dintre del disseny industrial espanyol
i sobretot català durant el tardofranquisme. I ho fa per tots els fronts
imaginables: amb la posada en escena, amb els seus enfocaments, amb la selecció
de les fonts i amb la interpretació de les dades disponibles, jerarquitzades
segons criteris febles. “La utopia és possible” ofereix una imatge de
radicalitat que no es correspon amb la realitat del disseny espanyol de llavors ni
d’ara. I ho fa, inexplicablement, amb el vist i plau de molts dels agents de
disseny implicats.
Com a creació museística, les mancances són
especialment problemàtiques, ja que introdueixen i perpetuen nocions
equivocades sobre el debat tensat entre modernitats que sorgia en aquell moment
al disseny occidental. Aquest debat s’exemplifica per alguns corrents crítics amb el
disseny modern consolidat i altament lligat al nou consumisme, com per el
disseny radical o anti-disseny, amb referències des d’Archigram, passant pels
italians Superstudio i Archizoom, i incloent els californians Ant Farm. Aquest
qüestionament de caràcter radical reptava molts dels valors del disseny modern
des d’òptiques polítiques, socials i urbanístiques, i obrien el camí cap a una
modernitat més transversal, més preocupada pels sistemes integrats, autocrítica
en relació a les pretensions universals i positivistes de
la modernitat, i menys depenent de les meres estètiques del disseny moderna com
a valors de progrés.
Un visitant a l’exposició amb certes
referències arribaria a la conclusió que el ICSID 71 va ser un congrés radical,
dintre de l’esperit de la contracultura, amb una estètica que barrejava trets pop,
psicodèlics i ecologistes. L’ICSID d’Eivissa es presentaria, doncs, com el
contrari del congrés conflictiu i de polèmica oberta a Aspen l’any anterior (Aspen
International Design Conference 1970). A Aspen, com ens explica la Alice Twemlow, les diferències s’escenificaven de manera brusca,
la vella guàrdia defensava les seves posicions i els hippys—que
no eren tant hippys—quedaven
al marge, deixant bastants ferides obertes. 1
La resposta radical al disseny es suposa discordant: Ant Farm a Aspen 1970
Al contrari, amb aquesta exposició sobre l’ICSID s’afirmen l’harmonia
i la convivència utòpica, i l’aparell retòric va unisonant en aquest sentit. Elements expositius fonamentals
per a entendre el moment del disseny industrial a Espanya—la modernitat fràgil
però digne—i el raonament darrere de la celebració del congrés a Eivissa—les arrels
artesanals d’un illot mediterrani—no s’inclouen, com veurem desprès.
Faltes
d’omissió, però també de comissió. La
banda sonora, que domina l’espai expositiu i obliga a una lectura woodstockiana,
inclou temes d’altres anys i contexts culturals—com una sèrie de
peus
de foto equivocats
però en lletra gran. La música filtra tot i amb fins dubtosos.
Aquesta determinació es repeteix a la sala, amb un mobiliari suggerent
de les toves cadires Sacco de Gatti, Paolini i Teodoro (1968), un recurs clixé.
Les
parets es dominen amb grans projeccions, sempre dels espectacles “off” del congrés
que tenia la intenció d’ambientació complementària i reflectiva, com el Vacuflex-3, la Instant City o els
inflables de Ponsatí. Són treballs que es converteixen en els protagonistes
principals de l’esdeveniment quan no ho eren en absolut (amb la possible
excepció de Instant City, per anar acompanyat d’un aparell teòric reinvindat
pels organitzadors), almenys per la majoria dels congressistes dedicats al
disseny industrial. Si es vol argumentar que el llegat principal del congrés
era la part “off”, no hi ha res a dir en contra, sempre que es reconegui que al
MACBA l’interessa més aquella part del disseny que assembli a l’art fet per
artistes i que enllaci amb discuros pròpies de l’art i no pas el disseny. La
realitat del disseny industrial d’aquell moment, tant espanyol com
internacional, ortodoxe o no, representat per la vasta majoria de
congressistes, s’ignora gairebé per complert.
L’idea
que es palpa amb el tipus de pregunta feta a les entrevistes als protagonistes,
és que el museu d’art es dedica al disseny no pas en consonància amb els termes
del seu camp, si no des de l’òptica superior i sometedora de l’art. La pobresa
de debat sobre el disseny generat pels museus espanyols, el MACBA inclòs,
suggereix una clara volunat de perpetuar aquesta actitut jerarquitzant i artocèntrica. 2
En relació a una altra intervenció complementària, la “gala” d’obertura organitzada a la platja
en forma de rite de colors, resulta quan menys sorprenent que els comissaris no
fan constar que en Miralda havia renunciat l’autoria del projecte per motius
conceptuals. Únicament
apareix com a co-creador juntament amb la D. Selz i J. Xifrà per què els
pòsters i de més gràfics ja s’havien imprés, fet que no disculpa la manca de
delicadesa, i a més tractant d’un artista amb obra a la col·lecció.
Hi
ha contradiccions més fonamentals que desmereixen l’esforç important de reunir
una documentació de gran valor sobre l’ICSID 1971. No renegem de la importància
de mostrar alguns d’aquests documents pel primer cop al públic. Això no
justifica, però, la manca gairebé per complert de detalls sobre les sessions
organitzades a les sales de reunió habilitades a la seu del congrés. Sembla
inverosímil que es pot dir—com hem sentit comentar algun protagonista—que el
que va passar a les sessions ordinàries “no tenia interès”. Frase ara repetida alegrement
amb ocasió d’aquesta mostra. Què hem de pensar, que a partir de l’ICSID 1971
Eivissa les ponències als congressos ja es superaven—altre invent espanyol
juntament amb la fregona?
Imatge de l'exposició del tot harmoniosa sobre l'ICSID 1971 Eivissa
Doncs
bé, no tenia interés que Rubert de Ventós parlès del puritanisme, que els creadors de la Instant City la glossesin, que en Yturralde expliquès les
seves recerques al Centro de Cálculo de Madrid, que intervinguessin molts
extrangers sobre la pedagogia o sobre qüestions professionals. Al primer número de
la revista D’Art l’any 1972 Daniel Giralt-Miracle sí parla dels
debats, en un text dedicat principalment a ells, i són prou interessants. El
text de Giralt de llavors em sembla més fiable i equilibrat que la lectura que
ara es presenta.3 Ara sembla ser que la part
“off” artística guanya adeptes i de la part oficial de disseny es renega i es
vol amagar, en una reescriptura excessivament
alegre.
El sentit
únic i homologat a l'expo sobre l'ICSID 1971 Eivissa és també el resultat de la decisió de
convidar únicament protagonistes espanyols, i sobretot catalans, als vídeos
acompanyants. Són documents excel·lents, però el resultat és extremadament
parcial. No apareixen protagonistes estrangers, del que n'hi havien molts i prou
il·lustres. Quins interessos poden haver-hi per escriure la història d’aquesta
manera, sense voler-la contrastar? Això sí: el fragment d'algun informe fet per un assistent de fora apareix mig tapat en alguna vitrina, com per exemple el document redactat per en Wayne Champion de San Jose State per la secció nord-americana. Són veus que no compten. Això no es pot justificar per falta de pressupostos, com tampoc es pot acceptar l'absència de subtítols als vídeos, decisions que converteixen a l'exposició en un vidre opac per a qualsevol visitant estranger, per on només es filtra el "guayisme" de l'atrezzo neo-hippy.
No ajuda que el
contingent català que sí es permet opinar ho faci amb tanta voluntat de tapar
certs detallets al mateix temps que desvelen altres. De consensos forçats i unicolors se n'ha parlat molt en relació
amb la confluència de disseny català amb ocasió dels Jocs Olímpics del 92. A
diferència amb l’art i altres camps culturals, però, que van reaccionar a la
construcció de consens acrític del 92 amb respostes discordants i dissidents,
el disseny català va optar per a seguir amb un missatge unificat i coherent,
segurament per què “La Barcelona del disseny” ha sigut útil per la seva
solvència econòmica i imatgística.
En les entrevistes
es dona una imatge d’unitat i conformitat relativa pel part dels dissenyadors
organitzadors i participants, el que obliga a la pregunta: Si les respostes
“off” fossin tan importants per l’ICSID 1971, i si fossin tan radicals i
contestaries, no hi havia a ningú del disseny espanyol que es sentis al·ludit?
La mateixa exposició, amb les seves tècniques d’harmonització gairebé
sectàries, sembla voler tapar aquests debats i conflictes al cor del disseny
espanyol. Al mateix temps, però, revela dades i demostra, gairebé en contra de
la seva intenció, que la seva pròpia tesis té escletxes.
Crida més
l’atenció la intervenció de l'André Ricard, degà del disseny industrial
espanyol, i llavors al comitè internacional i líder del comitè organitzador del
congrés. Explica a la seva entrevista que, sota la pressió d’alguns assistents
internacionals que es queixaven del show a la platja, va dimitir del seu
càrrec i que mai no va relacionar-se més amb l’ICSID. El missatge, sembla ser,
que es va posar al costat de la part més experimental del congrés i les
generacions joves impulsores, i que la seva dimissió tenia una funció solidària
amb conseqüències definitives. Únicament que no és veritat. A l’entrevista amb
Corredor-Matheos al André Ricard, diseñador (Ed. del
Serbal. Barcelona, 1994), Ricard explica que tornava a formar part de l’ICSID en el congrés de Dublín del 1977. Desprès, amb solidaritat amb Josine des
Cressonières, secretaria general que no sortia elegida, “Dejé pasar me parece
que un año, y abondoné al año siguiente” (p. 63). Les dades del mateix ICSID
indiquen que Ricard era vicepresident del 1977 al 1979. O sigui, que complia el mandat. Fets de tot cas que
desmenteixen la ruptura definitiva amb l’organització oficialista que Ricard insinua
a “La utopia és possible”.
Que l’opinió d’en Ricard hagi
passat de la incomoditat al conformisme, i ara a l’associació solidària amb el
projecte off del congrés, és perfectament
legítim. Altra cosa és que el MACBA, amb un pressupost públic per investigar
els fets i interpretar-los amb criteri, segueixi el joc per tal de convertir el
disseny català en una màquina consensuada al voltant de l’esdeveniment.
No es renegava de les tradicions d'Eivissa quan es va presentar la candidatura del congrés
Ja hem esmentat dos factors fonamentals a l’ICSID d’Eivissa que es deixen fora de l’exposició. Per una banda, en el díptic de la candidatura presentada un parell d’anys abans, dissenyat per en Ámerica Sánchez, s'emfatitza la cultura material tradicional de l’illa, el seu estatus com a cruïlla de cultures mediterrànies i la seva reconciliació amb el projecte modern. Al congrés mateix es va muntar un estand amb peces representants d’aquestes artesanies a la venda. Aquests fets, i el sentit d’un regionalisme crític lligat a la modernitat, perfectament intel·ligible al moment per a la comunitat internacional, s’amaguen per complert al muntatge de la mostra.
L’últim exemple seria la decisió de no mostrar cap treball
del disseny industrial espanyol o internacional d’aquell moment. Pel congrés
mateix es va preparar una presentació de 80 diapositives sobre l'evolució del
disseny industrial espanyol, a càrrec dels estudiants Mariano Ferrer, Lluís
Pau i Miquel Vidal. La seqüència, que s’ensenya en un apartat reduït del MACBA, comença
amb una reflexió sobre la demografia canviant del país i desprès mostra algunes
artesanies tradicionals com a “Precedentes del Diseño Actual”. Un parell
d’apunts sobre el modernisme i el GATCPAC donen pas a una llarga secció anomenada Cataclisme, amb la reproducció en sèrie de sants, figures religioses,
làmpades, electrodomèstics, ventiladors, souvenirs (que per altra part
formarien part, obviant les distàncies, d’algunes de les tesis de Venturi
llavors en boga). Finalment, la història del disseny industrial espanyol passa
al Ressorgiment, liderat per Marquina, Ricard i Milà i dissenyadors posteriors,
amb treballs altament ortodoxos dintre dels paràmetres del disseny de producte
dels 60. Un disseny perfectament susceptible de ser criticat des de posicions radicals,
si no fos per la sospita que en aquell moment a Espanya la mera presència de
valors moderns era per molts una crítica suficient.
“La utopia és
possible” ignora la possibilitat de representar aquesta producció. També ignora
la qüestió més important: si el disseny industrial espanyol d’aquell moment era
d’aquella manera, calia d’entendre la proposta alternativa a la platja del
congrés ICSID 71 com un desafiament a l’ordre dominant? O el que és el mateix:
que l'ICSID 1971 era un congrés molt més matisat i contradictori que es vol
reconèixer.
1-Alice Twemlow, “I can't talk to you
if you say that: An ideological collision at the International Design
Conference at Aspen, 1970”, Design and Culture, Volume 1, Number 1, March 2009, pp. 23-49
Un versió prèvia del text està disponible
online: Alice Twemlow, “A Look Back at Aspen, 1970”, Design Observer, 28 d’agost del 2008. Online a: http://observatory.designobserver.com/entry.html?entry=72772-Com va dir Tomás Maldonado fa més de 50 anys, "El disseny industrial no és art". Tomás Maldonado, “New Developments in Industry and the Training of Designers”, a Architects’ Yearbook, Vol. 9, 1960, p 176
3-Daniel
Giralt-Miracle, ICSID 1971
Ibiza, D’Art, núm. 1, 1972. Online a: http://www.raco.cat/index.php/Dart/article/view/99735/150778
Hola
ResponderEliminarhe llegit l'article amb interès, d'acord en què valora més l'extra-congrés". Em va costar seguir l'exposció, la veritat
MIreia Freixa
Aquest és el blog perfecte per a qualsevol persona que vulgui saber sobre aquest tema. Saps tant dels seus gairebé difícil de discutir amb vostè (no és que realment vull ... jaja). Que sens dubte posa un nou gir a un tema s'ha escrit sobre això per anys. Una gran cosa, simplement genial!
ResponderEliminar